واکنش تند ایران به اظهارات دبیرکل ناتو
ایران با اشاره به آنچه حمایت ناتو از آمریکا و رژیم صهیونیستی در حملات علیه این کشور خوانده است، این اقدامات را نقض آشکار حقوق بینالملل و منشور سازمان ملل متحد دانست.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به اظهارات مارک روته، دبیرکل ناتو، واکنش نشان داد و گفت سخنان وی که به گفته تهران حاکی از حمایت از حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران است، نقض صریح اصول بنیادین حقوق بینالملل و منشور سازمان ملل محسوب میشود.
این مقام ایرانی تأکید کرد که کشورهای عضو این ائتلاف در اقدامات خصمانه و غیرقانونی در منطقه شریک هستند و باید در قبال پیامدهای آن پاسخگو باشند. در بیانیه رسمی آمده است: «اظهارات دبیرکل ناتو مبنی بر همکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی در اقدامات تهاجمی علیه ایران، اعترافی آشکار و محکومکننده به همدستی فعال ناتو در جنگ تجاوزکارانه و غیرقانونی علیه یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد است..»
بقایی همچنین مدعی شد که اجازه استفاده از پایگاههای نظامی آمریکا در ایتالیا برای برخاستن ۵۰۰ فروند هواپیمای نظامی در چارچوب عملیات علیه ایران، به معنای مشارکت مستقیم در جنگ است.
وی افزود تمامی کشورهایی که در این عملیات نقش داشته یا پشتیبانی لجستیکی ارائه کردهاند، در قبال هرگونه پیامد ناشی از گسترش درگیریها و بروز جنگ منطقهای مسئول شناخته خواهند شد. (ILKHA)
هشدار حقوقی: تمامی حقوق اخبار، عکس ها و فیلم های منتشر شده متعلق به İlke Haber Ajansı Basın Yayın San می باشد. تجارت مانند. تحت هیچ شرایطی نمی توان از تمام یا بخشی از اخبار، عکس ها و فیلم ها بدون قرارداد کتبی یا اشتراک استفاده کرد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، ادعاها مبنی بر اینکه ایران با آزادسازی داراییهای مسدود شده خود اقدام به خرید کالاهای آمریکایی خواهد کرد را تکذیب کرد.
وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، و همتای عمانی وی، بدر بن حمد آل البوسعیدی، آخرین تحولات مربوط به تنگه هرمز و موضوعات مورد علاقه دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: عبور ایمن از تنگه هرمز تنها از مسیرهای اعلامی جمهوری اسلامی ایران ممکن است.